Unensaantivaikeuksia?

Tai heräätkö yöllä ja jokin asia vaivaa ja sen jälkeen et enää saa unta?

Tämä on tuttua varmaan jokaiselle. Perinteisten lääkkeiden – kuten liikunnan, kylmän suihkun tai matalamman makuuhuoneen lämpötilan lisäksi yöunia voi parantaa myös sitomalla langanpäät.

Otetaan kiinni langanpäistä

Yksi yleinen valvomisen syy on mielessä pyörivä asia, jolle pitää tehdä jotain. GTD määrittelee tällaisen asian avoimeksi langanpääksi, eli asiaksi johon olet sitoutunut, mutta et ole vielä määritellyt millä tavoin. Langanpään poimiminen on helppoa: kirjoita se ylös. Pidä sängyn vieressä lehtiö ja kynä – ja kirjoita, mitä mielessä pyörii. Usein jo pelkästään tämä toimenpide riittää silmien ummistamiseen. Jos uni ei vieläkään tule, se voi johtua siitä, että et luota itseesi sen suhteen mitä kirjoitit. Et ole varma, että teet kirjoittamallesi asialle yhtään mitään. Avain siihen, että voit ummistaa silmät muistiinpanon kirjoitettuasi, on luottamus siihen, että käsittelet kirjoittamasi asian. Jos luottamusta ei ole, on muistiinpanosi yhtä luotettava tallennuspaikka, kuin makuuhuoneen ikkunasta tuuleen huutaminen.

IMG_20151103_240429001

Ulkoista päässä pyörivät ajatukset järjestelmään johon voit luottaa

Sido langanpäät seuraavana päivänä

Hyvin nukutun yön jälkeen on helppo tarttua toimeen ja sitoa muistilehtiöön kiinniotetut langanpäät. Sitomisessa on kaksi vaihetta; käsittele ja järjestä. Asian käsittelemisessä selvität mitä kirjoittamasi asia oikeastaan tarkoittaa. Sisältääkö se jotain, mitä sinun pitää tehdä? Jos sisältää, mikä on se seuraava konkreettinen toimenpide, jolla viet asiaa eteenpäin tai hoidat sen valmiiksi?

Tämän jälkeen järjestät asian niin, että toimenpide on saatavilla yhtä käytännöllisellä ja luotettavalla tavalla, kuin ostoslista kaupassa käytäessä. Juuri oikeassa paikassa, juuri oikeaan aikaan.

Yksinkertaista mutta vaikeaa

Yksinkertaista, eikö totta? Silti suurin osa ihmisistä ei toimi näin. On totta, että GTD:n toimintamalli saattaa aluksi tuntua täysin luonnottomalta. “Normaali”, opittu tapa hoitaa mielessä pyörivän asian käsittelyhän on nimenomaan antaa asian pyöriä mielessä. Antaa sen häiritä niin kauan, että homma on hoidettu. Tai odottaa, että asiaan turtuu – ja uskotella että asia ratkesi itsestään vain sitä pyörittelemällä.

Jos asia kolkuttaa takaraivossa öiseen aikaan, se usein valvottaa niin kauan, että nukahdat yliväsyneenä levottomaan uneen. Huonosti nukutun yön jälkeen aamulla käytössä oleva henkinen kaistanleveys on jo valmiiksi pohjalukemissa. Kun unenpöpperössä kahvimuki kourassa mieleen putkahtaa vielä pari rempallaan olevaa asiaa, alkaa kapasiteetti olla käytetty.

Mikä on parasta, mitä voit tehdä juuri nyt?

GTD:n työn suorittamista koskevat kolme kysymystä sen suhteen mitä voin tehdä juuri nyt, eli

1) tässä ympäristössä tai näillä työkaluilla

2) käytettävissä olevan ajan puitteissa ja

3) sen hetkisellä henkisellä kapasiteetilla, nivoutuvat langanpäiden solmimiseen mielenkiintoisella tavalla.

Kun langanpäistä on otettu kiinni (asia on kerätty, eli kirjoitettu ylös) ja voi luottaa siihen että nämä langanpäät myös solmitaan asianmukaisella tavalla (käsitellään sen mukaan, mitä asia itselle tarkoittaa ja järjestetään hoidettavaksi tavalla johon voi luottaa), oppii myös luottamaan siihen, että makuuhuone illalla tai keskellä yötä ei ole se paikka, jossa tälle asialle voi tehdä mitään muuta kuin tarttua kiinni langanpäistä.

Jos GTD on uusi ja outo asia, tämä saattaa tuntua täysin mahdottomalta, ehkä jopa röyhkeältä yleistykseltä unensaantivaikeuksien suhteen. Voin omasta puolestani vakuuttaa, että tämä toimii 100% varmasti – mikäli kyseessä on siis asia joka pyörii mielessä ja jolle ehkä pitää tehdä jotain. Kokeile jos et usko. Lisätietoa löydät sivuiltamme, liittymällä GTD meetup-ryhmään (jossa tietoa aiheesta jaetaan täysin ilmaiseksi) tai ilmoittautumalla koulutuksiimme (tulossa vuoden 2016 alussa)

Aiheeseen liittyvät

, , ,

Ei kommentoitu

Vastaa

Tilaa GTD-uutiskirje!

Saat tuoreet blogipostaukset, tiedon tulevista koulutuksista, tapahtumista ja muista GTD-uutisista suoraan s-postiisi.